Stel cookie voorkeur in

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid.

Naast de kinderen die extra instructie en begeleiding nodig hebben, willen we ook de kinderen die extra uitdaging nodig hebben blijven prikkelen. Als de stof in de klas je te makkelijk af gaat, als je je niet hoeft in te spannen om het werk van school te maken, dan kun je wel wat extra uitdaging gebruiken.

Groepen 1 en 2: Levelspel.

Voor de groepen 1 en 2 gebruiken wij hier Levelspel voor. Levelspel bestaat uit 2 boxen gevuld met allerlei uitdagende spellen, materialen en opdrachten voor groep 1 en 2. Oefeningen waarbij je niet meteen het antwoord weet, waarbij moet worden nagedacht, fouten worden gemaakt en vooral moet worden doorgezet. In iedere box zitten wel 15 verschillende materialen om mee te werken. Ook in groep 3 zijn ze nog in te zetten. Daarnaast worden in de klas regelmatig Denksleutels ingezet. Dit zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken. 

Groepen 3 t/m 8: eerste leerlijn (plusboeken) en tweede leerlijn (Levelwerk).

Bij de groepen 3 t/m 8 maken we onderscheid tussen een eerste leerlijn en tweede leerlijn.

Eerste leerlijn:

* 25%-50% wordt geschrapt, zodat er tijd vrij wordt gemaakt voor de uitdagende materialen.

* De volgende materialen kunnen worden ingezet: Estafetteloper, Pluspunter, Plusboek taal, Plusboek spelling. Het is ook mogelijk dat één van deze materialen wordt ingezet.

Tweede leerlijn:

* 50% -75% wordt geschrapt, zodat er tijd vrij wordt gemaakt voor de uitdagende materialen.

* Levelwerk wordt gebruikt als uitdaging. Het is ook mogelijk dat de leerling niet op alle onderdelen, maar op één of twee onderdelen van het Levelwerk meedoet.

We vinden het belangrijk dat talentvolle kinderen leren om fouten te maken, want dat zijn ze vaak niet gewend. Alles gaat tenslotte goed en gemakkelijk. Ook doorzetten is een vaardigheid die we hiermee proberen te trainen, geef niet te snel op. De opdrachten die ze moeten maken zijn echt heel pittig. En een andere belangrijke vaardigheid is plannen en organiseren.

Dit alles kunnen ze niet zelfstandig. Daarom vinden er wekelijks coaching gesprekken plaats met de leerkracht en de kinderen die werken met de tweede leerlijn, het Levelwerk. Zo worden de kinderen gecoacht in het eigen maken van al deze vaardigheden.

Wij zetten bij deze kinderen niet in op de kennis, maar op de vaardigheden: leren denken, leren leren en leren leven.

Wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.